Wieści z Chojna

 

Budowa drogi gminnej 
Chojno - Sieraków 



Gmina Sieraków rozpoczęła na przełomie września i października 2010 realizację budowy drogi gminnej
od "Niziołka" do Bucharzewa w kierunku Chojna,
jest to zgodne z celem i duchem podpisanego listu intencyjnego
z gminą Wronki w dniu 16 sierpnia 2009 r. w „Chacie Zbójców”.
List intencyjny dotyczył budowy drogi rowerowej w zamyśle drogi asfaltowej, na którą można było otrzymać środki UE.

Kalendarium sprawy:

1. W dniu 24 czerwca 2009 roku wiceburmistrz Rafał Zimny na wspólnym posiedzeniu komisji Rady Miasta i Gminy Wronki powiadomił radnych, że "przed paroma dniami otrzymałem telefon od Burmistrza Sierakowa Mieczysława Trafisa z propozycją budowy z pomocą środków unijnych (Lidera +) wspólnej Ścieżki Rowerowej w pasie drogi gminnej na odcinku Chojno - Sieraków". Szerokość ścieżki rowerowej 2,5 m (jako połowa 5 metrowego pasa jezdni drogowej). Realizacja drugiego pasa drogowego będzie zależna od możliwości finansowych gmin i będzie realizowana w późniejszym terminie.

2. W dniu 20 lipca 2009 roku odbyło się spotkanie w gabinecie Burmistrza Sierakowa Mieczysława Trafisa w sprawie planów budowy wspólnej tgz. "Ścieżki Rowerowej". Rozważano aspekty prawne umiejscowienia ścieżki rowerowej w drodze gminnej.
W spotkaniu ze strony Gminy Wronki wzięli udział: Wiceburmistrz Rafał Zimny i radny Jarosław Mikołajczak.
Następne spotkanie zaplanowano na połowę sierpnia 2009.

3. W dniu 16 sierpnia 2009 r. zostaje podpisany list intencyjny w sprawie "Budowy drogi rowerowej Chojno - Sieraków".

4. W dniu 20 sierpnia 2009 r. Rada Miasta i Gminy Wronki wprowadza nowe zadanie inwestycyjne pod nazwą "Budowa drogi rowerowej Chojno - Sieraków". Zgodnie zał. Nr 3 do Uchwały Nr XXXI/244/2009, przeznaczono na to zadanie kwotę 30 tys. zł.
na wykonanie dokumentacji.

5. W dniu 10 września 2009 r.? podpisano umowę na wykonanie podkładów geodezyjnych dla zadania "Budowa drogi rowerowej Chojno - Sieraków". Wartość zamówienia 8,784,00 zł brutto.

6. W dniu 10 października 2009 r.? podpisano umowę na wykonanie dokumentacji projektowo - kosztorysowej dla zadania pn. "Budowa drogi rowerowej Chojno - Sieraków". Wykonawca "VIABUD" Jacek Gruszkiewicz, Walkowice 87, 64-700 Czarnków. Wartość zamówienia 27,816,00 zł brutto. Termin wykonania zamówienia 31.12.2009 r.

7. W dniu 30 listopada 2009 r. Burmistrz Miasta i Gminy Wronki Zarządzeniem Nr 112/Fn/2009  zwiększa kwotę z 30 tys. zł do
37 tys. zł. na zadaniu pod nazwą "Budowa drogi rowerowej Chojno - Sieraków"  (zgodnie z załącznikiem nr 2).

8. W dniu 30 grudnia 2009 r. Rada Miasta i Gminy Wronki Uchwałą Nr XXXVI/ /2009 w sprawie ustalenia wykazu wydatków, które nie wygasają z końcem roku budżetowego 2009; wydatek w wysokości 27,816,00 zł. pn. "Budowa drogi rowerowej Chojno - Sieraków", ostateczny termin realizacji zadania ustala się na dzień 30 czerwca 2010 r.

9. W dniu 18 lutego 2010 r. Burmistrz Miasta i Gminy Wronki aneksem do umowy z firmą "VIABUD" zmienia nazwę zadania "Budowa drogi rowerowej Chojno - Sieraków"  na  "Budowa drogi gminnej Chojno - Sieraków do granicy gminy", warunki finansowe bez zmian.

Po konsultacjach, ze względu na zawiłości prawne (zakaz poruszania się pojazdów samochodowych po drodze rowerowej)
i problemów finansowych Gminy Sieraków, strony zrezygnowały z idei budowy drogi rowerowej na rzecz pełnowymiarowej drogi. Postanowiono, że każda ze stron będzie realizować swój odcinek niezależnie.

10. W dniu 19 czerwca 2010 r. firma "VIABUD" przekazała Gminie Wronki Projekt Budowlany drogi gminnej od Szkoły Podstawowej w Chojnie do granicy z Gminą Sieraków (do pani Biatkowskiej).
Łączny koszt dokumentacji z podkładami geodezyjnymi 36,600,00 zł brutto.
 

Projekt zakłada budowę drogi o parametrach:
- długość 4 km
- szerokość jezdni 5,5 m
- nawierzchnia jezdni - asfalt
- po obu stronach jezdni rów odwadniający o głębokości 60 cm.

Warunkiem uzyskania pozwolenia na budowę drogi jest:

- przejęcie gruntów od Nadleśnictwa Wronki  o powierzchni 2 433,9 m2,
- przejęcie gruntów od osób prywatnych o powierzchni 10 392,06 m2,
- łącznie 12 825,96 m2,
  do budowy drogi jest niezbędny pas ziemi o szerokości 12 m,
 
(obecnie pas drogowy posiada szerokość 6, 7, 8, 9, 10 m) brakuje od 0,5 m do 3 m po obu stronach drogi.
- w wielu przypadkach istnieją problemy prawne, nie uregulowane są sprawy własnościowe.
- gmina musi uzyskać decyzję o oddziaływaniu inwestycji na środowisko (mieszkamy na obszarze Natura 2000).

Gmina Wronki posiadając dokumentację, może rozpocząć proces przejmowania ziemi i uzyskać niezbędne pozwolenia.
Ale co najważniejsze, musi być dobra wola mieszkańców i zgoda na przekazanie brakujących gruntów gminie pod budowę drogi.

Jarosław Mikołajczak

 


Droga od "Niziołka" w kierunku Bucharzewa

Gmina Sieraków w ramach: „Przebudowy drogi dojazdowej do gruntów rolnych w Bucharzewie”, wykonała na odcinku 500 mb
za kwotę 137 837,51 zł.
następujące roboty:
1. Wykonanie górnej warstwy podbudowy z kruszyw łamanych gr. 5 cm,
2. Zaklinowanie podbudowy mieszanką mineralno- bitumiczną,
3. Ułożenie warstwy ścieralnej nawierzchni z mieszanki mineralno- bitumicznej gr. 4 cm,
4. Plantowanie poboczy,

Zadanie było dofinansowane ze środków Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych na rok 2010.

Jarosław Mikołajczak

 


Droga od "Niziołka" w kierunku Bucharzewa

....................................................................................................................................................................................

Podpisanie listu intencyjnego
pomiędzy gminą Sieraków i Wronki w sprawie budowy drogi
16.08.2009 r.

Uroczystość podpisania listu intencyjnego przez Burmistrza Gminy Sieraków i Burmistrza Miasta i gminy Wronki w sprawie budowy drogi rowerowej (o nawierzchni asfaltowej) od Szkoły Podstawowej w Chojnie w Gminie Wronki do drogi wojewódzkiej nr 150 na terenie sołectwa Bucharzewo w Gminie Sieraków.

Intencją sygnatariuszy niniejszego listu jest współpraca mająca na celu podjęcie zgodnych działań, zmierzających do złożenia wspólnego wniosku i pozyskanie środków finansowych dostępnych w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich  2007-2013 Oś. IV – Leader +, przyznanych Lokalnej Grupie Działania „Puszcza Notecka” na inwestycje infrastrukturalne. Planowana inwestycja obejmuje wykonanie odcinka o łącznej długości około 9 km na terenie obu gmin.

Uroczystość podpisania listu intencyjnego odbyła się w Bukowcu przy „Chacie Zbójców” w niedzielę w dniu 16 sierpnia 2009 r.


Scenariusz uroczystości:

14.00 – Rozpoczęcie rajdu rowerowego „Szlakiem Napoleońskim”,  „Wielką drogą” od Szkoły Podstawowej w Chojnie do „Chaty Zbójców” w Bukowcu (na mecie rajdu spotkały się dwie grupy rowerzystów z Chojna i Sierakowa).
14.30 – Otwarcie, powitanie gości i uczestników uroczystości,
-  uroczyste wciągnięcie flag na maszt gmin: Sieraków i Wronki przez poczty flagowe OSP Sieraków i OSP Chojno w asyście orkiestry dętej Pojezierza Międzychodzko - Sierakowskiego,
–  wystąpienie Burmistrza Sierakowa i Wronek,
-  podpisanie listu intencyjnego przez Burmistrzów,
-  wystąpienia gości,
-  piknik dla uczestników spotkania (grill, jazda na kucyku i koniach i inne atrakcje dla dzieci i młodzieży).

 

 

 

 

Wystąpienie przed podpisaniem listu intencyjnego

 

Szanowni Państwo, jako współorganizator tego wydarzenia, jestem niezmiernie zaszczycony obecnością  wśród nas tak wielu zacnych gości i zebranych tu mieszkańców naszych dwóch gmin. Serdecznie witam!

Mamy dzisiaj dzień szczególny, który mam nadzieję zapoczątkuje dalszą współpracę. Przed nami wspólny cel, budowa drogi rowerowej o nawierzchni asfaltowej dla mieszkańców i turystów!

Panowie Burmistrzowie, Szanowni Radni! Na tą decyzję, na ten gest, na ten podpis pod listem intencyjnym czekaliśmy od dziesięcioleci.  

Budowa tej drogi była w sferze marzeń, naszych dziadków i ojców. Obecnie temat dojrzewa, staje się realny i jest w zasięgu ręki. Jednak podjęcie ostatecznej decyzji jest w gestii Panów Burmistrzów i naszych radnych z oby dwóch gmin, o co ich prosimy.

 Dzisiejsza uroczystość, to doniosłe wydarzenie dla naszych społeczności. Przez dziesięciolecia byliśmy zapomniani, wręcz odcięci od cywilizacji, gdzie komunikacja drogowa oprócz elektronicznej jest podstawowym czynnikiem rozwoju. Bez tej drogi będziemy zaściankiem, rejonem zacofanym, skansenem, skąd nasi stali mieszkańcy, szczególnie młodzi będą uciekać, nie widząc dla siebie przyszłości. Pozostaną babunie, jak w rosyjskim filmie.

 Obecnie teren, przy tej drodze staje się bardzo atrakcyjny szczególnie dla celów rekreacyjnych i mieszkaniowych, jest on uzbrojony w sieć energetyczną, telefoniczną i wodociągową. Gminy inwestując w tą drogę z pewnością nie stracą a zyskają wielokroć w różnych sferach.

Dlatego dzisiejszy gest, pierwszy krok i ta inicjatywa naszych Burmistrzów Sierakowa i Wronek jest bardzo cenna i zasługuje na uznanie.

Jarosław Mikołajczak

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

..................................................................................................................................................................................................

 

 

 

 

 

 

 

...............................................................................................................................................................

 W dniu 19 kwietnia 2007 roku na wspólnym posiedzeniu komisji Rady Miasta i Gminy Wronki radni podjęli jednogłośnie decyzję o współpracy z gminą Sieraków w sprawie złożenia wspólnego wniosku o środki UE na budowę drogi gminnej Chojno - Sieraków. Rada upoważniła Burmistrza Mirosława Wieczora do wykonania dokumentacji i kosztorysu - przeznaczając na ten cel kwotę 30 tys. zł.

.................................................................................................................................................................

W dniu 13 kwietnia 2007 roku odbyło się zebranie wiejskie w miejscowości Bucharzewo na które oprócz mieszkańców zostali zaproszeni sołtysi wsi: Chojno Błota - Jarosław Mikołajczak, Chojno Wieś - Edmund Piasek i Chojno Młyn - Paweł Kahl. 
W zebraniu z Chojna wzięli udział: Jarosław Mikołajczak, Lech Judek i Paweł Grupa. W trakcie zebrania Burmistrz Trafis zapoznał zebranych z decyzjami samorządu sierakowskiego w sprawie drogi.

.............................................................................................................................................................

W dniu 12 kwietnia 2007 roku Rada Miasta Sieraków na wspólnym posiedzeniu komisji rady podjęła decyzję większością głosów 
o współpracy z gminą Wronki w sprawie złożenia wspólnego wniosku o środki UE na budowę drogi gminnej 
Chojno - Sieraków. Rada  upoważniła Burmistrza Trafisa do wykonania dokumentacji i kosztorysu - przeznaczając na ten cel kwotę 30 tys. zł. 

.............................................................................................................................................................

W dniu 26 marca 2007 r. mieszkańcy Chojna wystąpili z transparentem na sesji Rady Miasta i Gminy Wronki domagając się budowy dróg na terenie Chojna


Transparent trzymają: Roman Jankowski z centrum wsi, Anna Grupa z Wielkiej Drogi, Ewa Weber z Małej Drogi
i Maria Dembina z Błot Małych

...................................................................................................................................................................

Wieści z Chojna
Jednym z ważniejszych wydarzeń w Chojnie w ostatnim czasie były zebrania sołeckie (sprawozdawczo wyborcze), które odbyły się 
w dniach: 22.03.2007 r. Chojno Wieś, 23.03.2007 r. Chojno Błota, 26.03.2007 r. Chojno Młyn.

W zebraniach uczestniczył Burmistrz Mirosław Wieczór i jego zastępca Rafał Zimny.

Oprócz wyborów nowych władz sołeckich, głównym dominującym punktem zebrań był wniosek mieszkańców trzech sołectw chojeńskich dotyczący budowy drogi asfaltowej z Chojna przez Młyn, Bucharzewo do Sierakowa. W drodze głosowań uznano, że to najważniejsze zadanie, które może się stać stymulatorem rozwoju dla całego naszego północnego regionu. Mieszkańcy podkreślali, że nie możemy przespać ewentualnej szansy jaką dają środki unijne, musimy spróbować o nie powalczyć. Jedyny dylemat jaki się pojawił to wybór drogi, tej głównej w kierunku Sierakowa (z Chojna do Sierakowa prowadzą trzy drogi wszystkie w katastrofalnym stanie). Ostatecznie w wyniku głosowania wytypowano tgz. „Wielką Drogę” biegnącą od szkoły Podstawowej w Chojnie przez Młyn, Bucharzewo do Sierakowa. 
W zebraniach wiejskich udział wzięło112 osób - przedstawiciele wszystkich rodzin, gdyż temat był bardzo ważny. Burmistrzowie zapewnili, że podejmą rozmowy z władzami samorządowymi Sierakowa w celu zawarcia porozumienia i przygotowania wspólnego wniosku o środki UE na budowę w/w drogi.

PS. (do wiadomości mieszkańców Chojna przed zebraniami sołeckimi) W Chojnie na dzień dzisiejszy mamy trzy priorytety do wykonania. 
Według mnie na jeden z nich  gmina może złożyć teoretycznie wniosek o środki UE.
1. Kanalizacja, 2. Budowa drogi Chojno – Sieraków przez Młyn i Bucharzewo, 3. Budowa sali wiejskiej.

Od decyzji mieszkańców będzie zależeć wybór priorytetu. Według mnie jest to droga łącząca Chojno z Sierakowem.
Pozostaje tylko kwestia wyboru czy ma być to droga biegnąca przy Szkole Podstawowej („Wielka Droga”) czy koło Domu Pomocy Społecznej („Mała Droga”).

1. „Wielka Droga” – uregulowana prawnie na całym odcinku od Szkoły Podstawowej do granicy z gminą Sieraków i powiatem Międzychodzkim. 
Droga jest własnością gminy Wronki i posiada szerokość geodezyjną od 8 do 10 m .

2. „Mała Droga” – uregulowana prawnie od Domu Pomocy Społecznej do „Koziołka” ( 2 km ), posiada na wymienionym odcinku szerokość 8 m
W „Koziołku” wymaga wyprostowania. Na odcinku przez „Smugi” ( 2 km ) wymaga poszerzenia i uregulowania prawnego, grunty pod drogą nie stanowią na całym odcinku własności gminy Wronki (własność Administracji Lasów Państwowych i osób prywatnych) jej szerokość wacha się w granicach 
od 3 do 7,2 m .

                                                                                                                             Jarosław Mikołajczak

....................................................................................................................................................................................

Tygodnik Nowy Nr 36 (866) rok 2006,   wydany 2006-09-06
Mieszkańcy wsi Bucharzewo – Bukowce oraz Chojna są oburzeni

Pieniądze wyrzucone w błoto?

 Metody stosowane przez lokalne władze i sposoby załatwiania przez nie spraw są godne społecznego potępienia – wołają zgodnym chórem.

Odwieczny problem
Sprawa drogi publicznej z Sierakowa do Chojna przez Bucharzewo – Bukowce ciągnie się już od kilku lat. Droga ta w większości jest drogą gruntową, a stan jej nawierzchni jest fatalny przez cały rok i dla mieszkańców Bucharzewa – Bukowce jest olbrzymim problemem.
- Każdego roku, w okresie letnim, tworzy się na niej specyficzna „tarka”, która jest zabójstwem dla naszych maszyn i samochodów – zgodnie wykrzykują mieszkańcy miejscowości, przez które przebiega droga. - Niemal każdego dnia każdy z nas musi tę drogę pokonywać po kilka razy. Latem tworzy się „tarka”, a jesienią, zimą i wiosną droga zamienia się w błotny tor przeszkód z wielkimi kałużami, niemożliwymi do pokonania normalnymi pojazdami – dodają.
Droga, o której mowa, od 1 stycznia 2005 jest własnością gminy Sieraków. Wcześniej była to droga wojewódzka.
- To, że właścicielem drogi jest gmina Sieraków, udało się ustalić dopiero niedawno. Jej utrzymanie przez właściciela sprowadza się wyłącznie do jej równania i to w najmniej odpowiednim czasie. Na dodatek, równaniem zajmuje się firma, która uzyskała do tego prawo na drodze przetargu i nie interesują jej, sprzyjające dla tego typu robót, warunki atmosferyczne. Jej zadaniem jest tylko szybkie wykonanie działań i pozyskanie środków finansowych – relacjonują mieszkańcy Chojna i Bucharzewa.
- My właścicielem drogi jesteśmy dopiero niespełna dwa lata. W roku ubiegłym, na utwardzenie tej drogi, gmina Sieraków, za zgodą Rady Gminy, przeznaczyła 40.000 złotych. W tym roku zamierzamy przeznaczyć na ten cel jeszcze większą kwotę, bo 70.000 zł. Nie rozumiem więc oburzenia mieszkańców – odpowiada na zarzuty burmistrz miasta i gminy Sieraków, Mieczysław Trafis.
Zdaniem mieszkańców Chojna i Bucharzewa, utwardzenie, o którym mówi burmistrz Trafis, polegało na nawiezieniu kamieni i gruzu, posypaniu tego żwirem i ubiciu walcem, a wykonująca prace prywatna firma fatalnie zarządzała ruchem podczas remontów, bardzo utrudniając komunikację. Zastrzeżenia też budzi wydana kwota. Nawet po tych pracach, po kilku tygodniach było jeszcze gorzej. Ponownie pojawiła się „tarka”, która nie znika już nawet po obfitych opadach, a w czasie jesiennych słot utworzyły się dziury, niebywałe błotne koleiny i kałuże. Ponadto wykonane podłoże nie przepuszcza wody, a brak wyprofilowania powierzchni powoduje, że niemożliwy jest jej odpływ. - Wtedy przejazd tą drogą graniczy z cudem – podkreślają mieszkańcy.

Światełko w tunelu
Wiosną 2006 roku, choć w odległej perspektywie, pojawił się cień nadziei na poprawę sytuacji z inicjatywy radnego Rady Miasta Wronki, Jarosława Mikołajczaka, rdzennego mieszkańca Chojna. Droga ta posiada strategiczne znaczenie, jeśli chodzi o rozwój gospodarczy i turystyczny dla rejonu Chojna i okolic po prawej stronie Warty. Chojno ze swoimi jeziorami wchodzi w skład Pojezierza Międzychodzko – Sierakowskiego. Pomiędzy ośrodkami wypoczynkowymi odbywa się znaczny ruch turystyczny.
- W okresie letnim na terenie Chojna przebywa około 4 tys. osób – podkreśla Jarosław Mikołajczak.
Centrum Chojna leży pośrodku pomiędzy Wronkami a Sierakowem, a cała wieś rozciąga się na 8 kilometrach . Z sołectwa Chojno Młyn jest o 4 kilometry bliżej do Sierakowa niż do Wronek, więc naturalne jest, że zachodnia część Chojna ciąży do Sierakowa.
- Mieszkańcy jeżdżą tam na zakupy, korzystają ze służby zdrowia, młodzież uczęszcza do szkół ponadgimnazjalnych. Ponadto istnieją silne związki rodzinne i społeczne z Sierakowem – mówi radny Mikołajczak. - Wszystkie ważne uroczystości wiejskie czy kościelne nie mogą się obyć bez udziału orkiestry dętej OSP Sieraków. Większość mieszkańców Chojna urodziła się w sierakowskim szpitalu. Rolnicy sprzedają swoje produkty właśnie w Sierakowie i dzieje historyczne także łączą Chojno z Sierakowem – dodaje.

 Mieszkańcy Chojna w połowie lat osiemdziesiątych chcąc przybliżyć realizację zadania przystąpili w czynie społecznym do utwardzenia podłoża tłuczniem kolejowym. Rozładowano wtedy 110 wagonów tłucznia na stacji kolejowej w Mokrzu i utwardzono drogę na odcinku 2,5 km . Co prawda istnieje asfaltowa droga wojewódzka ale jej położenie jest nie zgodne z interesami mieszkańców. Została wybudowana w latach osiemdziesiątych dla celów militarnych ZSRR, przebiega w puszczy, z dala od siedzib ludzkich i aktualnie jest w opłakanym stanie technicznym, służąc tylko do wywozu drewna z lasu.

Pozostaje nam Unia

W 2007 roku nadarza się szansa na pozyskanie dotacji ze środków Unii Europejskiej w wysokości 75 proc. wartości inwestycji. 
Są jednak pewne warunki, które trzeba spełnić.
Z początkiem przyszłego roku trzeba złożyć wniosek o dotację, który musi zawierać dokumentację, kosztorys i studium wykonalności. Nie można przegapić takiej szansy, bo możemy zamknąć sobie drogę po środki finansowe aż do 2013 roku – woła podniesionym głosem Jarosław Mikołajczak. Z naszych decyzji bowiem lub ich braku będą nas rozliczały kolejne pokolenia – dodaje.

 W błoto

Niedawno w „Pojezierzu” ukazała się notatka, że burmistrz Trafis pozyskał środki na dalsze utwardzanie drogi do Bucharzewa, pod hasłem” utwardzenia dróg dojazdowych do pól”. Przypominamy tylko, że droga o której mowa, jest drogą publiczną i wcale nie stanowi drogi dojazdowej do pól – ripostują wzburzeni mieszkańcy. Jeśli utwardzanie drogi ma wyglądać tak samo, jak w roku poprzednim, to środki na ten cel przeznaczone zostaną dosłownie wyrzucone w błoto – dodają.

 Krzysztof Sobkowski

............................................................................................................................................................

 

Jarosław Mikołajczak                                                                                                        Chojno dnia 25.10.2005 r.
Radny Miasta i Gminy Wronki              

 

Burmistrz Miasta i Gminy Wronki

(Poniższy wniosek był wielokrotnie ponawiany, jest z nim zapoznany Burmistrz Mirosław Wieczór, Rafał Zimny i Radni.)

Dotyczy: budowy drogi gminnej Chojno – Sieraków.

W nawiązaniu do wcześniejszych rozmów zwracam się o ujęcie w planach budżetowych na 2006 r. wykonanie dokumentacji technicznej budowy drogi gminnej Chojno – Sieraków o nawierzchni asfaltowej na odcinku 4 km od szkoły podstawowej w Chojnie do granicy z gminą Sieraków. W/w droga posiada znaczenie strategiczne jeśli chodzi o rozwój gospodarczy i turystyczny północnego obszaru gminy Wronki (po prawej stronie Warty). Chojno ze swoimi jeziorami wchodzi w skład pojezierza Sierakowsko – Międzychodzkiego. 
Pomiędzy ośrodkami wypoczynkowymi  odbywa się znaczny ruch turystyczny. W okresie letnim na terenie Chojna przebywa około 4 tys. osób. Centrum Chojna leży po środku pomiędzy Wronkami a Sierakowem. Wieś dla przypomnienia podam rozciąga się na długości 8 km
Z sołectwa Chojno Młyn jest o 4 km bliżej do Sierakowa niż do Wronek. Zachodnia część Chojna w naturalny sposób ciąży do Sierakowa, mieszkańcy jeżdżą tam po zakupy, korzystają ze służby zdrowia, młodzież uczęszcza do szkół ponad gimnazjalnych. Istnieją silne związki rodzinne i społeczne z Sierakowem. Ważne uroczystości wiejskie czy kościelne nie mogą się obyć bez udziału orkiestry dętej OSP Sieraków. Większość mieszkańców Chojna jest urodzona w Sierakowskim szpitalu. Rolnicy swoje produkty oprócz mleka sprzedają w Sierakowie. Wracając do historii; w czasie powstania wielkopolskiego pierwszy oddział powstańczy przybył z Sierakowa stacjonował w szkole podstawowej, wstąpiła do niego grupa ochotników z Chojna. Przykłady współpracy można by mnożyć.  Gospodarność Sierakowska i zadbane miasto na tle Wronek zawsze nam imponowało. Ktoś powie macie drogę wojewódzką do Sierakowa - to fakt. Od samego początku budowy ta droga była dla nas nie porozumieniem.
Jej przebieg w puszczy z dala od siedzib ludzkich był i jest sprzeczny z naszymi potrzebami. Droga ta w latach siedemdziesiątych była budowana dla celów militarnych ZSRR. Obecnie jest w fatalnym stanie technicznym, służy jedynie do wywozu drewna z lasu. Mieszkańcy chcąc dojechać do Sierakowa korzystają z dziewięciu kilometrów drogi gruntowej ( 4 km na terenie gminy Wronki i 5 km na terenie gminy Sieraków). Dlatego w drugiej połowie lat osiemdziesiątych mieszkańcy Chojna chcąc przybliżyć realizację tego tak ważnego zadania, zdecydowali się sami przystąpić do utwardzenia podłoża drogi tłuczniem kolejowym. Każdy kto posiadał traktor i przyczepę brał w tym zrywie społecznym udział, ci co nie posiadali sprzętu przychodzili z szypami by rozgarniać go na drodze. Rozładowano 110 wagonów tłucznia na stacji kolejowej w Mokrzu. Rolnicy (około trzydziestu) z traktorami z całego Chojna (z sołectwa Chojno Błota, Chojno Wieś 
i Chojno Młyn) przewozili go na odległość powyżej 10 km , nikt nie liczył ilości kursów i własnych pieniędzy, zaangażowanie było bardzo duże, bo cel był ważny. Utwardzono drogę na odcinku 2,5 km . W tamtym czasie łudziliśmy się, że gmina nam pomoże, ale cóż, nawet władze wielokrotnie zapraszane nie miały czasu przyjechać, bo to przecież trzeci świat - wieś do pacyfikacji i pod zalesienie.  

Ja w tamtych latach razem z panem Bronisławem Jankowskim byłem współorganizatorem tego czynu społecznego. Czy coś się przez te wszystkie lata zmieniło na naszych chojeńskich drogach? Nic! W tej części gminy marazm trwa do dnia dzisiejszego.

W latach 2007 2013 nadarza się szansa dotacji ze środków Unii Europejskiej w wysokości 75% wartości inwestycji. Nie możemy tego przespać, przegapić, bo możemy zamknąć sobie drogę po środki na długie lata. Warunek – należy złożyć wniosek w 2007 roku o dotację, który musi zawierać dokumentację, kosztorys i studium wykonalności.
Z naszych decyzji, lub ich zaniechania, braku przedsiębiorczości, będą nas rozliczać przyszłe pokolenia. Uważam,
że jest to sprawa ważna, proponuję by doszło do spotkania i rozmów z samorządem gminy Sieraków. W tej sprawie spotkałem się 
z Burmistrzem Sierakowa panem Trafisem i Przewodniczącym Rady Miasta i Gminy Sieraków panem Adamczakiem odniosłem wrażenie, że są zainteresowani nawiązaniem współpracy z Gminą Wronki. Przewodniczący Rady poinformował mnie, że sprawa spotkania 
i wspólnej budowy drogi była omawiana na posiedzeniach komisji Rady Miasta i Gminy Sieraków. O spotkaniu z radnym z Gminy Wronki pisano na łamach Pojezierza. O ile dobrze się orientuję mieszkańcy Bukowca i Bucharzewa są zainteresowani poprzeć naszą inicjatywę, jest ona również w ich interesie. Obecnie jest również dobry klimat w Radzie Miasta i Gminy Wronki by zająć się tym tematem.

Z poważaniem                         Jarosław Mikołajczak

 .....................................................................................................................................................................................................................................