Budowa drogi gminnej
Chojno - Sieraków

Gmina Sieraków rozpoczęła na przełomie września i października 2010 realizację budowy drogi gminnej
od "Niziołka" do Bucharzewa
w kierunku Chojna, jest to
zgodne z celem i duchem podpisanego listu intencyjnego
z gminą Wronki
w dniu 16 sierpnia 2009 r. w „Chacie Zbójców”.
List intencyjny dotyczył budowy drogi rowerowej w zamyśle drogi
asfaltowej, na którą można było otrzymać środki UE.
Kalendarium sprawy:
1. W dniu 24 czerwca 2009
roku
wiceburmistrz Rafał Zimny na wspólnym posiedzeniu komisji Rady Miasta i
Gminy Wronki powiadomił radnych, że "przed paroma dniami otrzymałem telefon
od Burmistrza Sierakowa Mieczysława Trafisa z propozycją budowy
z pomocą środków unijnych (Lidera +) wspólnej Ścieżki Rowerowej w pasie
drogi gminnej na odcinku Chojno - Sieraków". Szerokość ścieżki rowerowej
2,5 m (jako połowa 5 metrowego pasa jezdni drogowej). Realizacja
drugiego pasa drogowego będzie zależna od możliwości finansowych gmin i
będzie realizowana w późniejszym terminie.
2. W dniu 20 lipca 2009 roku odbyło się spotkanie w
gabinecie Burmistrza Sierakowa Mieczysława Trafisa w sprawie planów
budowy wspólnej tgz. "Ścieżki Rowerowej". Rozważano aspekty prawne
umiejscowienia ścieżki rowerowej w drodze gminnej.
W spotkaniu ze strony Gminy Wronki wzięli udział:
Wiceburmistrz Rafał Zimny i radny Jarosław Mikołajczak.
Następne spotkanie zaplanowano na połowę sierpnia 2009.
3. W dniu 16 sierpnia 2009 r. zostaje podpisany list
intencyjny w sprawie "Budowy drogi rowerowej Chojno - Sieraków".
4. W dniu 20 sierpnia 2009 r. Rada Miasta i Gminy Wronki
wprowadza nowe zadanie inwestycyjne pod nazwą "Budowa drogi rowerowej
Chojno - Sieraków". Zgodnie zał. Nr 3 do Uchwały Nr XXXI/244/2009,
przeznaczono na to zadanie kwotę 30 tys. zł.
na wykonanie dokumentacji.
5. W dniu 10 września 2009 r.? podpisano umowę na wykonanie
podkładów geodezyjnych dla zadania "Budowa drogi rowerowej Chojno -
Sieraków". Wartość zamówienia 8,784,00 zł brutto.
6. W dniu 10 października 2009 r.? podpisano umowę na wykonanie
dokumentacji projektowo - kosztorysowej dla zadania pn. "Budowa drogi
rowerowej Chojno - Sieraków". Wykonawca "VIABUD" Jacek Gruszkiewicz,
Walkowice 87, 64-700 Czarnków. Wartość zamówienia 27,816,00 zł brutto.
Termin wykonania zamówienia 31.12.2009 r.
7. W dniu 30 listopada 2009 r. Burmistrz Miasta i Gminy Wronki
Zarządzeniem Nr 112/Fn/2009 zwiększa kwotę z 30 tys. zł do
37 tys. zł. na zadaniu pod nazwą "Budowa drogi rowerowej Chojno -
Sieraków" (zgodnie z załącznikiem nr 2).
8. W dniu 30 grudnia 2009 r. Rada Miasta i Gminy Wronki Uchwałą
Nr XXXVI/ /2009 w sprawie ustalenia wykazu wydatków, które nie wygasają
z końcem roku budżetowego 2009; wydatek w wysokości 27,816,00 zł. pn.
"Budowa drogi rowerowej Chojno - Sieraków", ostateczny termin realizacji
zadania ustala się na dzień 30 czerwca 2010 r.
9. W dniu 18 lutego 2010 r. Burmistrz Miasta i Gminy Wronki
aneksem do umowy z firmą "VIABUD" zmienia nazwę zadania "Budowa drogi
rowerowej Chojno - Sieraków" na "Budowa drogi gminnej Chojno
- Sieraków do granicy gminy", warunki finansowe bez zmian.
Po konsultacjach, ze względu na zawiłości prawne (zakaz poruszania się
pojazdów samochodowych po drodze rowerowej)
i problemów finansowych Gminy Sieraków, strony
zrezygnowały z idei budowy drogi rowerowej na rzecz pełnowymiarowej drogi. Postanowiono, że każda ze stron będzie realizować
swój odcinek niezależnie.
10. W dniu 19 czerwca 2010 r. firma "VIABUD" przekazała Gminie
Wronki Projekt Budowlany drogi gminnej od Szkoły Podstawowej w Chojnie do
granicy z Gminą Sieraków (do pani Biatkowskiej).
Łączny koszt dokumentacji z podkładami geodezyjnymi 36,600,00 zł brutto.

Projekt zakłada budowę drogi o parametrach:
- długość 4 km
- szerokość jezdni 5,5 m
- nawierzchnia jezdni - asfalt
- po obu stronach jezdni rów odwadniający o głębokości 60 cm.
Warunkiem uzyskania pozwolenia na budowę drogi jest:
- przejęcie gruntów od Nadleśnictwa Wronki o powierzchni 2 433,9 m2,
- przejęcie gruntów od osób prywatnych o powierzchni 10 392,06 m2,
- łącznie 12 825,96 m2,
do budowy drogi jest niezbędny pas ziemi o szerokości 12 m,
(obecnie pas drogowy posiada szerokość 6, 7, 8, 9, 10 m) brakuje od
0,5 m do 3 m po obu stronach drogi.
- w wielu przypadkach istnieją problemy prawne, nie uregulowane są
sprawy własnościowe.
- gmina musi uzyskać decyzję o oddziaływaniu inwestycji na środowisko
(mieszkamy na obszarze Natura 2000).
Gmina Wronki posiadając dokumentację, może rozpocząć
proces przejmowania ziemi i uzyskać niezbędne pozwolenia.
Ale co najważniejsze, musi być dobra wola mieszkańców i zgoda na przekazanie
brakujących gruntów gminie pod budowę drogi.
Jarosław Mikołajczak

Droga od "Niziołka" w kierunku Bucharzewa
Gmina Sieraków w ramach: „Przebudowy drogi dojazdowej do
gruntów rolnych w Bucharzewie”, wykonała
na odcinku 500 mb
za kwotę 137 837,51 zł. następujące roboty:
1. Wykonanie górnej warstwy podbudowy z kruszyw łamanych gr. 5 cm,
2. Zaklinowanie podbudowy mieszanką mineralno- bitumiczną,
3. Ułożenie warstwy ścieralnej nawierzchni z mieszanki mineralno-
bitumicznej gr. 4 cm,
4. Plantowanie poboczy,
Zadanie było dofinansowane ze środków Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych na rok
2010.
Jarosław Mikołajczak

Droga od "Niziołka" w kierunku Bucharzewa
....................................................................................................................................................................................
Podpisanie listu intencyjnego
pomiędzy gminą Sieraków i Wronki w sprawie budowy drogi
16.08.2009 r.

Uroczystość podpisania listu intencyjnego przez Burmistrza Gminy
Sieraków i Burmistrza Miasta i gminy Wronki w sprawie budowy drogi
rowerowej (o nawierzchni asfaltowej) od Szkoły Podstawowej w Chojnie w
Gminie Wronki do drogi wojewódzkiej nr 150 na terenie sołectwa
Bucharzewo w Gminie Sieraków.
Intencją sygnatariuszy niniejszego listu jest współpraca mająca na celu
podjęcie zgodnych działań, zmierzających do złożenia wspólnego wniosku i
pozyskanie środków finansowych dostępnych w ramach Programu Rozwoju
Obszarów Wiejskich 2007-2013 Oś. IV – Leader +, przyznanych Lokalnej
Grupie Działania „Puszcza Notecka” na inwestycje infrastrukturalne.
Planowana inwestycja obejmuje wykonanie odcinka o łącznej długości około
9 km na terenie obu gmin.
Uroczystość podpisania listu intencyjnego odbyła się w Bukowcu przy
„Chacie Zbójców” w niedzielę w dniu 16 sierpnia 2009 r.
Scenariusz uroczystości:
14.00 – Rozpoczęcie rajdu rowerowego
„Szlakiem Napoleońskim”, „Wielką drogą” od Szkoły Podstawowej w Chojnie
do „Chaty Zbójców” w Bukowcu (na mecie rajdu spotkały się dwie
grupy rowerzystów z Chojna i Sierakowa).
14.30 – Otwarcie, powitanie gości i uczestników uroczystości,
- uroczyste wciągnięcie flag na maszt gmin: Sieraków i Wronki przez
poczty flagowe OSP Sieraków i OSP Chojno w asyście orkiestry dętej
Pojezierza Międzychodzko - Sierakowskiego,
– wystąpienie Burmistrza Sierakowa i Wronek,
- podpisanie listu intencyjnego przez Burmistrzów,
- wystąpienia gości,
- piknik dla uczestników spotkania (grill, jazda na kucyku i koniach i
inne atrakcje dla dzieci i młodzieży).



Wystąpienie przed podpisaniem listu intencyjnego
Szanowni Państwo, jako współorganizator tego wydarzenia, jestem
niezmiernie zaszczycony obecnością wśród nas tak wielu zacnych gości i
zebranych tu mieszkańców naszych dwóch gmin. Serdecznie witam!
Mamy dzisiaj dzień szczególny, który mam nadzieję zapoczątkuje dalszą
współpracę. Przed nami wspólny cel, budowa drogi rowerowej o nawierzchni
asfaltowej dla mieszkańców i turystów!
Panowie Burmistrzowie, Szanowni Radni! Na tą decyzję, na ten gest, na
ten podpis pod listem intencyjnym czekaliśmy od dziesięcioleci.
Budowa tej drogi była w sferze marzeń, naszych dziadków i ojców. Obecnie
temat dojrzewa, staje się realny i jest w zasięgu ręki. Jednak podjęcie
ostatecznej decyzji jest w gestii Panów Burmistrzów i naszych radnych z
oby dwóch gmin, o co ich prosimy.
Dzisiejsza uroczystość, to doniosłe wydarzenie dla naszych
społeczności. Przez dziesięciolecia byliśmy zapomniani, wręcz odcięci od
cywilizacji, gdzie komunikacja drogowa oprócz elektronicznej jest
podstawowym czynnikiem rozwoju. Bez tej drogi będziemy zaściankiem,
rejonem zacofanym, skansenem, skąd nasi stali mieszkańcy, szczególnie
młodzi będą uciekać, nie widząc dla siebie przyszłości. Pozostaną
babunie, jak w rosyjskim filmie.
Obecnie teren, przy tej drodze staje się bardzo atrakcyjny szczególnie
dla celów rekreacyjnych i mieszkaniowych, jest on uzbrojony w sieć
energetyczną, telefoniczną i wodociągową. Gminy inwestując w tą drogę z
pewnością nie stracą a zyskają wielokroć w różnych sferach.
Dlatego dzisiejszy gest, pierwszy krok i ta inicjatywa naszych
Burmistrzów Sierakowa i Wronek jest bardzo cenna i zasługuje na uznanie.
Jarosław
Mikołajczak














..................................................................................................................................................................................................








...............................................................................................................................................................
W dniu 19 kwietnia 2007
roku na wspólnym posiedzeniu komisji Rady Miasta i Gminy Wronki radni podjęli
jednogłośnie decyzję o współpracy z gminą Sieraków w sprawie złożenia
wspólnego wniosku o środki UE na budowę drogi gminnej Chojno - Sieraków.
Rada upoważniła Burmistrza Mirosława Wieczora do wykonania
dokumentacji i kosztorysu - przeznaczając na ten cel kwotę 30 tys. zł.
.................................................................................................................................................................
W dniu 13 kwietnia 2007 roku odbyło się
zebranie wiejskie w miejscowości Bucharzewo na które oprócz mieszkańców
zostali zaproszeni sołtysi wsi: Chojno Błota - Jarosław Mikołajczak,
Chojno Wieś - Edmund Piasek i Chojno Młyn - Paweł Kahl.
W zebraniu z Chojna wzięli udział: Jarosław Mikołajczak, Lech Judek i
Paweł Grupa. W trakcie zebrania Burmistrz Trafis zapoznał zebranych z decyzjami samorządu sierakowskiego w sprawie drogi.
.............................................................................................................................................................
W dniu 12 kwietnia 2007 roku Rada
Miasta Sieraków na wspólnym posiedzeniu komisji rady podjęła
decyzję większością głosów
o współpracy z gminą Wronki w sprawie
złożenia wspólnego wniosku o środki UE na budowę drogi gminnej
Chojno - Sieraków. Rada upoważniła Burmistrza Trafisa
do wykonania dokumentacji i kosztorysu - przeznaczając na ten cel kwotę
30 tys. zł.
.............................................................................................................................................................
W dniu 26 marca 2007 r. mieszkańcy Chojna wystąpili
z transparentem na sesji Rady Miasta i Gminy Wronki domagając się budowy dróg na terenie Chojna

Transparent trzymają: Roman Jankowski z centrum wsi, Anna Grupa z
Wielkiej Drogi, Ewa Weber z Małej Drogi
i Maria Dembina z Błot Małych
...................................................................................................................................................................
Wieści z Chojna
Jednym z ważniejszych wydarzeń w Chojnie w ostatnim czasie były
zebrania sołeckie (sprawozdawczo wyborcze), które odbyły się
w dniach: 22.03.2007 r. Chojno Wieś, 23.03.2007 r. Chojno Błota,
26.03.2007 r. Chojno Młyn.
W zebraniach
uczestniczył Burmistrz Mirosław Wieczór i jego zastępca Rafał Zimny.
Oprócz wyborów
nowych władz sołeckich, głównym dominującym punktem zebrań był
wniosek mieszkańców trzech sołectw chojeńskich dotyczący budowy drogi
asfaltowej z Chojna przez Młyn, Bucharzewo do Sierakowa. W drodze głosowań
uznano, że to najważniejsze zadanie, które może się stać
stymulatorem rozwoju dla całego naszego północnego regionu. Mieszkańcy
podkreślali, że nie możemy przespać ewentualnej szansy jaką dają środki
unijne, musimy spróbować o nie powalczyć. Jedyny dylemat jaki się
pojawił to wybór drogi, tej głównej w kierunku Sierakowa (z Chojna do
Sierakowa prowadzą trzy drogi wszystkie w katastrofalnym stanie).
Ostatecznie w wyniku głosowania wytypowano tgz. „Wielką Drogę”
biegnącą od szkoły Podstawowej w Chojnie przez Młyn, Bucharzewo do
Sierakowa.
W zebraniach wiejskich udział wzięło112 osób - przedstawiciele
wszystkich rodzin, gdyż temat był bardzo ważny. Burmistrzowie
zapewnili, że podejmą rozmowy z władzami samorządowymi Sierakowa w
celu zawarcia porozumienia i przygotowania wspólnego wniosku o środki UE
na budowę w/w drogi.
PS. (do wiadomości
mieszkańców Chojna przed zebraniami sołeckimi) W Chojnie na dzień
dzisiejszy mamy trzy priorytety do wykonania.
Według mnie na jeden z nich gmina
może złożyć teoretycznie wniosek o środki UE.
1. Kanalizacja, 2. Budowa drogi Chojno – Sieraków przez Młyn i
Bucharzewo, 3. Budowa sali wiejskiej.
Od decyzji mieszkańców
będzie zależeć wybór priorytetu. Według mnie jest to droga łącząca
Chojno z Sierakowem.
Pozostaje tylko kwestia wyboru czy ma być to droga biegnąca przy Szkole
Podstawowej („Wielka Droga”) czy koło Domu Pomocy Społecznej
(„Mała Droga”).
1. „Wielka Droga” – uregulowana prawnie na całym odcinku od
Szkoły Podstawowej do granicy z gminą Sieraków i powiatem Międzychodzkim.
Droga jest własnością gminy Wronki i posiada szerokość geodezyjną od
8 do
10 m
.
2. „Mała Droga” – uregulowana prawnie od Domu Pomocy Społecznej
do „Koziołka” (
2 km
), posiada na wymienionym odcinku szerokość
8 m
.
W „Koziołku” wymaga wyprostowania. Na odcinku przez
„Smugi” (
2 km
) wymaga poszerzenia i uregulowania prawnego, grunty pod drogą nie
stanowią na całym odcinku własności gminy Wronki (własność
Administracji Lasów Państwowych i osób prywatnych) jej szerokość
wacha się w granicach
od 3 do
7,2 m
.
Jarosław Mikołajczak
....................................................................................................................................................................................
Tygodnik
Nowy Nr 36 (866) rok 2006,
wydany 2006-09-06
Mieszkańcy wsi Bucharzewo – Bukowce oraz Chojna są oburzeni
Pieniądze wyrzucone w błoto?
Metody stosowane przez lokalne władze i sposoby załatwiania
przez nie spraw są godne społecznego potępienia – wołają
zgodnym chórem.
Odwieczny
problem
Sprawa drogi publicznej z Sierakowa do Chojna przez Bucharzewo –
Bukowce ciągnie się już od kilku lat. Droga ta w większości jest drogą
gruntową, a stan jej nawierzchni jest fatalny przez cały rok i dla
mieszkańców Bucharzewa – Bukowce jest olbrzymim problemem.
- Każdego roku, w okresie letnim, tworzy się na niej specyficzna
„tarka”, która jest zabójstwem dla naszych maszyn i samochodów
– zgodnie wykrzykują mieszkańcy miejscowości, przez które
przebiega droga. - Niemal każdego dnia każdy z nas musi tę drogę
pokonywać po kilka razy. Latem tworzy się „tarka”, a jesienią,
zimą i wiosną droga zamienia się w błotny tor przeszkód z wielkimi kałużami,
niemożliwymi do pokonania normalnymi pojazdami – dodają.
Droga, o której mowa, od 1 stycznia 2005 jest własnością gminy Sieraków.
Wcześniej była to droga wojewódzka.
- To, że właścicielem drogi jest gmina Sieraków, udało się ustalić
dopiero niedawno. Jej utrzymanie przez właściciela sprowadza się wyłącznie
do jej równania i to w najmniej odpowiednim czasie. Na dodatek, równaniem
zajmuje się firma, która uzyskała do tego prawo na drodze przetargu i
nie interesują jej, sprzyjające dla tego typu robót, warunki
atmosferyczne. Jej zadaniem jest tylko szybkie wykonanie działań i
pozyskanie środków finansowych – relacjonują mieszkańcy Chojna i
Bucharzewa.
- My właścicielem drogi jesteśmy dopiero niespełna dwa lata. W roku
ubiegłym, na utwardzenie tej drogi, gmina Sieraków, za zgodą Rady
Gminy, przeznaczyła 40.000 złotych. W tym roku zamierzamy przeznaczyć
na ten cel jeszcze większą kwotę, bo 70.000 zł. Nie rozumiem więc
oburzenia mieszkańców – odpowiada na zarzuty burmistrz miasta i
gminy Sieraków, Mieczysław Trafis.
Zdaniem mieszkańców Chojna i Bucharzewa, utwardzenie, o którym mówi
burmistrz Trafis, polegało na nawiezieniu kamieni i gruzu, posypaniu tego
żwirem i ubiciu walcem, a wykonująca prace prywatna firma fatalnie zarządzała
ruchem podczas remontów, bardzo utrudniając komunikację. Zastrzeżenia
też budzi wydana kwota. Nawet po tych pracach, po kilku tygodniach było
jeszcze gorzej. Ponownie pojawiła się „tarka”, która nie
znika już nawet po obfitych opadach, a w czasie jesiennych słot utworzyły
się dziury, niebywałe błotne koleiny i kałuże. Ponadto wykonane podłoże
nie przepuszcza wody, a brak wyprofilowania powierzchni powoduje, że
niemożliwy jest jej odpływ.
- Wtedy przejazd tą drogą graniczy z cudem – podkreślają mieszkańcy.
Światełko
w tunelu
Wiosną 2006 roku, choć w odległej perspektywie, pojawił się cień
nadziei na poprawę sytuacji z inicjatywy radnego Rady Miasta Wronki,
Jarosława Mikołajczaka, rdzennego mieszkańca Chojna. Droga ta posiada
strategiczne znaczenie, jeśli chodzi o rozwój gospodarczy i turystyczny
dla rejonu Chojna i okolic po prawej stronie Warty. Chojno ze swoimi
jeziorami wchodzi w skład Pojezierza Międzychodzko –
Sierakowskiego. Pomiędzy ośrodkami wypoczynkowymi odbywa się znaczny
ruch turystyczny.
- W okresie letnim na terenie Chojna przebywa około 4 tys. osób –
podkreśla Jarosław Mikołajczak.
Centrum Chojna leży pośrodku pomiędzy Wronkami a Sierakowem, a cała
wieś rozciąga się na
8 kilometrach
. Z sołectwa Chojno Młyn jest o
4 kilometry
bliżej do Sierakowa niż do Wronek, więc naturalne jest, że zachodnia
część Chojna ciąży do Sierakowa.
- Mieszkańcy jeżdżą tam na zakupy, korzystają ze służby zdrowia, młodzież
uczęszcza do szkół ponadgimnazjalnych. Ponadto istnieją silne związki
rodzinne i społeczne z Sierakowem – mówi radny Mikołajczak. -
Wszystkie ważne uroczystości wiejskie czy kościelne nie mogą się obyć
bez udziału orkiestry dętej OSP Sieraków. Większość mieszkańców
Chojna urodziła się w sierakowskim szpitalu. Rolnicy sprzedają swoje
produkty właśnie w Sierakowie i dzieje historyczne także łączą
Chojno z Sierakowem – dodaje.
Mieszkańcy Chojna w połowie lat osiemdziesiątych chcąc przybliżyć
realizację zadania przystąpili w czynie społecznym do utwardzenia podłoża
tłuczniem kolejowym. Rozładowano wtedy 110 wagonów tłucznia na stacji
kolejowej w Mokrzu i utwardzono drogę na odcinku
2,5 km
. Co prawda istnieje asfaltowa droga wojewódzka ale jej położenie jest
nie zgodne z interesami mieszkańców. Została wybudowana w latach
osiemdziesiątych dla celów militarnych ZSRR, przebiega w puszczy, z dala
od siedzib ludzkich i aktualnie jest w opłakanym stanie technicznym, służąc
tylko do wywozu drewna z lasu.
Pozostaje nam Unia
W 2007 roku nadarza się szansa na pozyskanie dotacji
ze środków Unii Europejskiej w wysokości 75 proc. wartości
inwestycji.
Są jednak pewne warunki, które trzeba spełnić.
Z początkiem przyszłego roku trzeba złożyć wniosek o dotację, który
musi zawierać dokumentację, kosztorys i studium wykonalności. Nie można
przegapić takiej szansy, bo możemy zamknąć sobie drogę po środki
finansowe aż do 2013 roku – woła podniesionym głosem Jarosław
Mikołajczak. Z naszych decyzji bowiem lub ich braku będą nas rozliczały
kolejne pokolenia – dodaje.
W błoto
Niedawno w „Pojezierzu” ukazała się
notatka, że burmistrz Trafis pozyskał środki na dalsze utwardzanie
drogi do Bucharzewa, pod hasłem” utwardzenia dróg dojazdowych do pól”.
Przypominamy tylko, że droga o której mowa, jest drogą publiczną i
wcale nie stanowi drogi dojazdowej do pól – ripostują wzburzeni
mieszkańcy. Jeśli utwardzanie drogi ma wyglądać tak samo, jak w roku
poprzednim, to środki na ten cel przeznaczone zostaną dosłownie
wyrzucone w błoto – dodają.
Krzysztof Sobkowski
............................................................................................................................................................
Jarosław Mikołajczak
Chojno dnia 25.10.2005 r.
Radny Miasta i Gminy Wronki
Burmistrz Miasta i Gminy Wronki
(Poniższy wniosek był wielokrotnie ponawiany, jest z nim zapoznany
Burmistrz Mirosław Wieczór, Rafał Zimny i Radni.)
Dotyczy:
budowy drogi gminnej Chojno – Sieraków.
W
nawiązaniu do wcześniejszych rozmów zwracam się o ujęcie w planach
budżetowych na 2006 r. wykonanie dokumentacji technicznej budowy drogi
gminnej Chojno – Sieraków o nawierzchni asfaltowej na odcinku
4 km
od szkoły podstawowej w Chojnie do granicy z gminą Sieraków. W/w droga
posiada znaczenie strategiczne jeśli chodzi o rozwój gospodarczy i
turystyczny północnego obszaru gminy Wronki (po prawej stronie Warty).
Chojno ze swoimi jeziorami wchodzi w skład pojezierza Sierakowsko –
Międzychodzkiego.
Pomiędzy ośrodkami wypoczynkowymi odbywa
się znaczny ruch turystyczny. W okresie letnim na terenie Chojna przebywa
około 4 tys. osób. Centrum Chojna leży po środku pomiędzy Wronkami a
Sierakowem. Wieś dla przypomnienia podam rozciąga się na długości
8 km
.
Z sołectwa Chojno Młyn jest o
4 km
bliżej do Sierakowa niż do Wronek. Zachodnia część Chojna w naturalny
sposób ciąży do Sierakowa, mieszkańcy jeżdżą tam po zakupy,
korzystają ze służby zdrowia, młodzież uczęszcza do szkół ponad
gimnazjalnych. Istnieją silne związki rodzinne i społeczne z
Sierakowem. Ważne uroczystości wiejskie czy kościelne nie mogą się
obyć bez udziału orkiestry dętej OSP Sieraków. Większość mieszkańców
Chojna jest urodzona w Sierakowskim szpitalu. Rolnicy swoje produkty oprócz
mleka sprzedają w Sierakowie. Wracając do historii; w czasie powstania
wielkopolskiego pierwszy oddział powstańczy przybył z Sierakowa
stacjonował w szkole podstawowej, wstąpiła do niego grupa ochotników z
Chojna. Przykłady współpracy można by mnożyć.
Gospodarność Sierakowska i zadbane miasto na tle Wronek zawsze
nam imponowało. Ktoś powie macie drogę wojewódzką do Sierakowa - to
fakt. Od samego początku budowy ta droga była dla nas nie porozumieniem.
Jej przebieg w puszczy z dala od siedzib ludzkich był i jest sprzeczny z
naszymi potrzebami. Droga ta w latach siedemdziesiątych była budowana
dla celów militarnych ZSRR. Obecnie jest w fatalnym stanie technicznym, służy
jedynie do wywozu drewna z lasu. Mieszkańcy chcąc dojechać do Sierakowa
korzystają z dziewięciu kilometrów drogi gruntowej (
4 km
na terenie gminy Wronki i
5 km
na terenie gminy Sieraków). Dlatego w drugiej połowie lat osiemdziesiątych
mieszkańcy Chojna chcąc przybliżyć realizację tego tak ważnego
zadania, zdecydowali się sami przystąpić do utwardzenia podłoża drogi
tłuczniem kolejowym. Każdy kto posiadał traktor i przyczepę brał w
tym zrywie społecznym udział, ci co nie posiadali sprzętu przychodzili
z szypami by rozgarniać go na drodze. Rozładowano 110 wagonów tłucznia
na stacji kolejowej w Mokrzu. Rolnicy (około trzydziestu) z traktorami z
całego Chojna (z sołectwa Chojno Błota, Chojno Wieś
i Chojno Młyn) przewozili go na odległość powyżej
10 km
, nikt nie liczył ilości kursów i własnych pieniędzy, zaangażowanie
było bardzo duże, bo cel był ważny. Utwardzono drogę na odcinku
2,5 km
. W tamtym czasie łudziliśmy się, że gmina nam pomoże, ale cóż,
nawet władze wielokrotnie zapraszane nie miały czasu przyjechać, bo to
przecież trzeci świat - wieś do pacyfikacji i pod zalesienie.
Ja
w tamtych latach razem z panem Bronisławem Jankowskim byłem współorganizatorem
tego czynu społecznego. Czy coś się przez te wszystkie lata zmieniło
na naszych chojeńskich drogach? Nic! W tej części gminy marazm trwa do
dnia dzisiejszego.
W
latach 2007 2013 nadarza się szansa dotacji ze środków Unii
Europejskiej w wysokości 75% wartości inwestycji. Nie możemy tego
przespać, przegapić, bo możemy zamknąć sobie drogę po środki na długie
lata. Warunek – należy złożyć wniosek w 2007 roku o dotację, który
musi zawierać dokumentację, kosztorys i studium wykonalności.
Z naszych decyzji, lub ich zaniechania, braku przedsiębiorczości, będą
nas rozliczać przyszłe pokolenia. Uważam,
że jest to sprawa ważna, proponuję by doszło do spotkania i rozmów z
samorządem gminy Sieraków. W tej sprawie spotkałem się
z Burmistrzem Sierakowa panem Trafisem i Przewodniczącym Rady Miasta i
Gminy Sieraków panem Adamczakiem odniosłem wrażenie, że są
zainteresowani nawiązaniem współpracy z Gminą Wronki. Przewodniczący
Rady poinformował mnie, że sprawa spotkania
i wspólnej budowy drogi była omawiana na posiedzeniach komisji Rady
Miasta i Gminy Sieraków. O spotkaniu z radnym z Gminy Wronki pisano na łamach
Pojezierza. O ile dobrze się orientuję mieszkańcy Bukowca i Bucharzewa
są zainteresowani poprzeć naszą inicjatywę, jest ona również w ich
interesie. Obecnie jest również dobry klimat w Radzie Miasta i Gminy
Wronki by zająć się tym tematem.
Z
poważaniem
Jarosław Mikołajczak
.....................................................................................................................................................................................................................................
|