Samochody chojeńskiej straży
Sikawka konna zakupiona w 1902 roku przez sołtysa Stanisława Baka
Przemarsz główną ulicą Chojna z okazji 50 lecia OSP Chojno
Sikawką konną powozi Paweł Sikora mieszkaniec Chojno Młyn, za sikawką jedzie 300 litrowa beczka na wodę ciągnięta jest przez jednego konia, była ona w zestawie do sikawki.
......................................................................................................................................................................................................................................
Ford V-8 Truck (1952 – 1958), rok produkcji 1936 r.
Wiosną 1952 roku z inicjatywy Leona Jankowskiego w rocznicę 50– lecia OSP Chojno, z własnych funduszy zakupiono pierwszy samochód strażacki, był nim Ford V-8 Truck. Aby zgromadzić odpowiednią pulę pieniędzy, zaciągnięto pożyczkę w Banku, oficjalnie na zakup krowy.
……………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………..................................................................................................……….................
Dodge T214-WC51 3/4 t, 4x4 (1964 – 1973), rok produkcji 1943 r.
W 1964 roku Komenda Powiatowa Straży Pożarnych w
Szamotułach przydzieliła OSP Chojno dwa samochody - ciągniki artyleryjskie marki
Dodge
o nośności ¾ tony wycofane z jednostki wojskowej. W załatwieniu przydziału
pomógł oficer Wojska Polskiego pochodzący z Chojna - Edmund Dymek.
Samochody te były eksploatowane do 1973 roku.
Dodge T214-WC52 ’Beep’, Truck, 3/4 t, 4x4, 1943
r.
Produkcja Dodge WC51 rozpoczęła się w 1942 roku w odpowiedzi na zapotrzebowanie armii USA na wielozadaniowe pojazdy z napędem na cztery koła, o nośności większej niż popularne "Willysy". Pełna nazwa tego pojazdu to Dodge T214-WC51 4x4 3/4 tony, a popularnie był nazywany "Beep" – "Big Jeep". Dodge w wersji WC51 były wykorzystywane głównie do przewozu żołnierzy i holowania artylerii. W latach 1942-1945 wraz z modelem WC52 (który różnił się zewnętrznie od WC-51 jedynie wyciągarką zamontowaną na przednim zderzaku) wyprodukowano ok. 34000 pojazdów.
Podwozie T214 zostało wykorzystane do skonstruowania wielu wersji specjalistycznych, które również weszły do produkcji. Poniżej prezentowany jest spis wszystkich wersji z ich krótką specyfikacją:
WC51 – wersja podstawowa, przeznaczona do transportu żołnierzy i holowania artylerii,
WC52 – podobnie jak wersja WC51, ale z zamontowaną wyciągarką na przednim zderzaku,
WC53 – wersja z zabudowanym nadwoziem, wykorzystywana jako sanitarka,
WC54 – wersja z zabudową, o wyglądzie i przeznaczeniu podobnym do WC53, różniła się tylko brakiem okien w tylnej części,
WC55 – zwany również M6 Fargo – pojazd z zabudowaną armatą przeciwpancerną 37mm na skrzyni ładunkowej,
WC56 – pojazd rozpoznawczy, używano też go jako pojazdów dowódczych,
WC57 – podobnie jak WC56 ale z zabudowaną wyciągarką,
WC58 – pojazd dowódczy, z nadwoziem identycznym z WC56, ale wyposażony w radiostację i instalację elektryczną 12V,
WC59 – nadwozie identyczne jak w wersji WC54, ale o zwiększonym o 50 cm rozstawie osi, wyposażony w narzędzia do instalowania i naprawy linii telefonicznych,
WC60 – mobilne warsztaty o nadwoziu identycznym z wersją WC54,
WC60 – wersja WC59 z dodatkowymi drabinami,
WC61 – wersja podstawowa z wydłużonym nadwoziem i dodaną jedną osią,
WC62 – jak WC61, ale z zamontowaną wyciągarką.
Dane techniczne (dla wersji WC51):
Napęd: 4 x 4,
Hamulce: hydrauliczne,
Silnik: sześciocylindrowy, rzędowy,
Skrzynia biegów: manualna, cztery biegi do przodu, jeden do tyłu,
Długość: 4,24 m,
Wysokość (z opończą): 2,17 m,
Rozstaw osi: 2489 mm,
Prześwit: 267 mm,
Rozstaw kół przednich: 1670 mm,
Rozstaw kół tylnych: 1650 mm,
Waga: 2560 kg,
Szerokość: 2,10 m,
Wysokość (bez pokrywy): 1,71 m,
Ładowność: 800 kg,
Zużycie paliwa: 28,5 l/100 km w cyklu drogowym,
Prędkość maksymalna: 86,8 km/h.
Wszystkie wersje pojazdów T214 wykorzystywano masowo w armiach koalicji antyhitlerowskiej w latach wojny. Do głównych użytkowników należały Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, a także Związek Radziecki, który otrzymał sporo tych ciężarówek w ramach umowy Lend-Lease (z tej puli pochodziły również pojazdy wykorzystywane w Wojsku Polskim). W oddziałach powietrznodesantowych armii USA Dodge WC51 i ich wersje pochodne były wykorzystywane w kompaniach serwisowych oraz w pododdziałach medycznych. Na przykład 505PIR posiadał trzy wozy WC51 w swojej kompanii serwisowej.
W momencie ruszenia machiny wojennej i przystąpienia Stanów Zjednoczonych do 2 wojny światowej powstała potrzeba przygotowania projektu nowej konstrukcji samochodu o ładowności 1/2 tony. Najwięcej doświadczenia w tym kierunku posiadała firma Dodge z Detroit, która od lat 30-tych zajmowała się produkcją półciężarówek i posiadała sprawdzony już model T 207 WC 4.
Konstrukcja
Ładownia
Dodge T 214 WC 52 – dane techniczno - ekspolatacyjne
…………………………………………………………………………………….......................................................................................................................................…….. Star- 66 (1973 – 2000), rok produkcji 1973 r.
W 1973 r.
- Komenda Wojewódzka Straży Pożarnych w Poznaniu przyznała straży
samochód marki „Star- 66” z kompletnym wyposażeniem.
……………………………………………………………………………………………….. Star 244 (2000 – 2011), rok produkcji 1978 r. 2000 r. - w lutym OSP Chojno otrzymało samochód gaśniczy „Star 244” z pełnym wyposażeniem i autopompą po byłej jednostce Zakładowej OSP „Spomasz” Wronki.
……………………………………………………………………………………………….. Renault S 170 4X4 (2011 - ), rok produkcji 1990 r.
Renault S 170 4X4 Cena (brutto): 79 000 PLN / 19 970 EUR Rok produkcji: 1990, Przebieg w km: 32 000 km, Moc: 170 KM (125 kW), Rodzaj paliwa: olej napędowy (diesel), Kolor: czerwony-metallic, Liczba osi: 2, Dodatkowe wyposażenie: 4x4, hak, wspomaganie kierownicy Opis pojazdu:
AUTO
SPROWADZONE I PRZYGOTOWANE DO REJESTRACJI, ORYGINALNY PRZEBIEG 32000KM, PRZEBIEG
UDOKUMENTOWANY KSIĄŻKAMI SERWISOWYMI,
materiał zebrał i opracował: J. Mikołajczak
|